داده‌ها پول رایج قرن 21 هستند. «شرکت‌پلتفرم»‌‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات به چنین هیوهلاهایی تبدیل شده‌اند. امروز در سراسر صنایع هیچ راهنمایی نمی‌تواند به اندازه داده‌ها، اطلاعات و تحلیل‌های تجاری استخراج شده از کلان داده‌ها راه‌بر و راه‌گشای کسب‌وکارها باشد. شاید این موضوع در دو صنعت عظیم گردش‌گری و سرگرمی که در آن جمعیتی به بزرگی دنیا و جغرافیایی به وسعت زمین قلمرو آن‌ها است، اهمیتی دو چندان هم پیدا کند.
بلیت‌فروشی آنلاین یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت سرگرمی در جهان به حساب می‌آید و این اهمیت به واسطه افزایش بیش از پیش استقبال از سایت‌ها ‌و پلتفرم‌های اینترنتی خرید بلیت در حال رشد است.

بر اساس جدیدترین تحقیقات منتشر شده ارزش بازار فروش آنلاین بلیت در سال 2024 میلادی به رقم 5/87 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در سال 2019 میلادی بالغ بر 56 میلیارد دلار بود و برآورد می‌شود که در سال 2020 این رقم حدود 64 میلیارد دلار برسد. (نمودار 1)

نمودار 1: بررسی رشد صنعت فروش بلیت از سال 2017 تا 2024 میلادی. در این نمودار به طور خاص رشد فروش تفکیکی سه حوزه بزرگ این صنعت یعنی روی‌دادهای موسیقایی، سینما و روی‌دادهای ورزشی نمایش داده شده است و نشان می‌دهد که ارزش کل این صنعت تا سال 2024 به حدود 88 میلیارد دلار خواهد رسید. اعداد به میلیون دلار نمایش داده شده‌اند. منبع: استاتیستا، دسامبر 2019

در این میان، رشد بخش فروش آنلاین بلیت‌های حوزه موسیقی با رشد 4.5 درصدی و رسیدن به رقم 3/34 میلیارد دلار نقش پررنگی در این موضوع ایفا خواهد کرد. در این گزارش همچنین به تنوع سنی خریداران بلیت نیز در سال 2019 پرداخته شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که جوانان 24 تا 35 ساله بزرگ‌ترین گروه خریداران بلیت را در سال گذشته میلادی تشکیل می‌دهند (نمودار 3). بازه سنی بزرگی که احتمالا طی سال‌‌های بعدی نیز همچنان حضور پررنگی در این عرصه خواهند داشت.

نمودار 2: بررسی رشد تعداد خریداران بلیت از سال 2017 تا 2024 میلادی. در پایان این بازه زمانی، تعداد خریداران بلیت در سه حوزه روی‌دادهای های ورزشی موسیقایی و سینمایی به ترتیب به 316 میلیون نفر، 459 میلیون نفر و 652 میلیون نفر خواهد رسید. منبع: استاتیستا
نمودار 3: بازه سنی خریداران بلیت درسال 2019 میلادی. منبع: استاتیستا

از نظر جغرافیایی چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان با رشدی 2/7 درصدی افزایش فروش 5 میلیارد دلاری را در این زمینه رو به‌روی خود خواهد دید. در اروپا آلمان با رتبه نخست این صنعت را از آن خود کرده است و پس از ان سایر کشورهای این قاره طی پنج سال آینده از این بازار سود خواهند برد. در همین بازه پنج ساله آمریکا شاهد رشد 6/3 درصدی این صنعت خواهد بود و ارزش کل بازار این کشور در زمینه بلیت‌فروشی به 22 میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید. به همین ترتیب، تقریبا در اکثر نقاط دیگر دنیا نیز شاهد چنین رشدی خواهیم بود. در عین حال، به طور خاص بر اساس تخمین‌ها، صنعت بلیت‌فروشی آنلاین در آسیا به واسطه دسترس‌پذیر شدن اینترنت در مناطقی که تا کنون به این شبکه جهانی دسترسی نداشته‌اند، از ظرفیت رشد بیش‌تری در قیاس با دیگر قاره‌ها برخوردار خواهد بود. (جدول 4)

نمودار 4: پیش‌بینی میزان درآمد کشورهای مختلف از صنعت بلیت‌فروشی درسال 2020 میلادی. کشورهای امریکا (با 8/22 میلیارد دلار)، چین (با 9 میلیارد دلار)، انگلستان (با 8/3 میلیارد دلار) ، ژاپن (9/2 میلیارد دلار) و آلمان (با 7/2 میلیارد دلار) به ترتیب بزرگ‌ترین ذی‌نفعان این حوزه در سال جاری خواهند بود. اعداد نمودار بر حسب میلیون دلار. منبع: استاتیستا

منابع مطالعه بیش‌تر: